söndag 10 februari 2008

Projekt: Vit stickad mössa


Idag provade jag 2 nya grejer. Dels att sticka på rundsticka, och dels att sticka med sk. effektgarn.

Jag har inte riktigt förstått tidigare vad effektgarn är för något. Men fick det förklarat för mig på stickcafeet häromdagen. Som jag förstår det nu så är det alla typer av garner som är ojämna i struktur, som därmed kan ge någon typ av effekt när man stickar. En annan åsikt var att ojämnt ullgarn ibland kallas effektgarn för att det inte är perfekt spunnet. Hursom helst är det tjockt ojämnt vitt ullgarn jag använt. Eller förlåt, effektgarn =)

Att sticka med rundsticka var mycket lättare. Det var lättare att undvika att maskorna faller av stickorna. Men det var svårt att minska mössan i slutet.

Ska bara fixa till de sista sömmarna nu så att det inte blir nåt hål i toppen, sen e det klart!

Inga kommentarer: